Problemer med dit Internet?

Der er groft sagt tre former for fejl.

 

  • Fejl i kabelnettet
    Ved fejl i anlægget betyder det at din internetforbindelse enten er langsom, men i næsten alle tilfælde er signalet helt væk.
    Hvis fejlen er i kabelnettet, så vil dine nærmeste naboer opleve 100% den samme fejl.
    Oplever du at signalet helt mangler, så spørg dine naboer, inden du fejlmelder.
     
  • Fejl i din Router
    Hvis der er fejl i din router, så vil du i næsten alle tilfælde opleve, at du ikke har noget Internet signal, hvorimod dine naboer ikke oplever problemer. Spørg derfor din nabo før du fejlmelder om han/hun har samme problem.

 

Inden du fejlmelder bør du læse disse gode råd, som løser langt de fleste af de problemer vores medlemmer oplever med deres problemer med Internet.

 

Jeg har dårligt wifi-signal
Vi kan ikke garantere, at du har fuld hastighed på dit wifi. Det kan nemlig blive påvirket af ting som andre wifi-netværk, bluetooth-udstyr og babyalarmer.

Men du skal selvfølgelig ikke leve med en dårlig forbindelse. Derfor har vi samlet nogle råd, der måske kan give dig en bedre forbindelse. Du kan også prøve at genstarte dit udstyr - det er en god idé at gøre det med jævne mellemrum.


Råd nr. 1: Din router er placeret forkert

Dette er en af de mest almindelige problemer. Det er de færreste der ved at man meget nemt kan placere sin router forkert, f.eks. bag en skærm eller tæt på en radiator, eller i den ene ende af huset. Dette kan forringe signalet med mere end 90%, og du vil opleve Wi-Fi som faktisk er ubrugeligt. Hent Norlys' Wi-Fi scanner i din Appstore.  Den er både hurtig og enkel, og endda på dansk, og den kan fortælle dig, om du har placeret din router det mest optimale sted i din bolig.

Bruger du Wi-fi eller kabel?

Du mister noget af din hastighed, når du vælger wifi fremfor en kablet forbindelse

Løsningsforslag

Brug dit internetkabel til enheder, hvor du skal være sikker på at have en stabil forbindelse. Det kan være til din tv-boks, spilkonsoller eller gaming PC’er.

Udstyr af ældre dato
Din hastighed når ikke det maksimale, hvis dit udstyr som computer, telefon og router er af ældre dato og ikke kan trække høje hastigheder.

Løsningsforslag

Sørg for at dit udstyr kan trække de høje hastigheder og anskaf dig eventuelt en nyere router. Du kan tjekke, hvor meget dit netværkskort på computeren kan klare ved at kigge i det materiale, der fulgte med din computer. Hvis ikke du har materialet længere, kan du også tjekke det under ’Kontrolpanel’ og herefter ’Netværk’ på din computer.

Mange enheder

Der er for mange enheder, der deles om wifi-signalet. Hvis I er flere i husstanden, der for eksempel streamer på én gang, kan det sætte jeres wifi under pres, og I kan opleve en langsommere hastighed.

Løsningsforslag

Tjek vores bredbåndsguide og se, hvilken hastighed vi anbefaler til dit behov.

Tre historier fra det virkelige liv

Et medlem kontakter foreningen for at melde sig ud. Der bliver spurgt ind til hvorfor man ønsker at melde sig ud.
Medlemmet fortæller, at når døtrene er hjemme i weekenden, beklager de sig over dårlig dækning ude på deres værelser.

Vi spørger ind til hvor modemet er placeret og den står bagved computerskærmen, ved siden af radiatoren på kontoret i den anden ende af huset.

Vi foreslår om ikke de kunne prøve at sætte modemet op på en taburet oppe på bordet, næste gang døtrene kommer hjem, og det indvilger medlemmet i.

14 dage efter ringer medlemmet og siger “Tusind tak for hjælpen, det var lige det der skulle til, nu virker det”

Routeren/modemet var placeret ved en radiator og en stor computer skærm, og det tog faktisk al signalet. Ved at flytte modemet væk fra radiator og skærme, kunne signalet uden problemer dække medlemmets bolig.

Serviceteknikeren er på besøg ved et medlem der ønsker at streame TV fra en Chrome Cast. TV og Chromecast står op af den samme væg så det er ikke noget problem.

14 dage senere ringer medlemmet og beklager sig over at det virker ikke mere.

Medlemmet bliver besøgt og der er nu møbleret rund i stuen sådan at Tvét er flyttet over til den modsatte væg, sådan at skærmen er imellem Chromecast enheden og routeren.

TV-skærmen hindrer signalet fra at nå fra routeren/modemet til Chromecasten.

Teknikeren er tilkaldt da Wi-Fi ikke kan nå sønnens værelse 10 meter væk.

Routeren står op af en væg, og værelse ligger 10 meter væk på den anden side af muren.

Teknikeren bruger “Norlys Wi-Fi” app og finder ud af, at hvis modemet flyttes 30cm væk fra væggen, så er der perfekt signal hos sønnen på værelset=familieroen er genoprettet.

Modemet skal i dette tilfælde sende 5-6 meter langs/igennem en mur og det stopper 

Serviceteknikeren er på besøg ved et medlem der ønsker at streame TV fra en Chrome Cast. TV og Chromecast står op af den samme væg så det er ikke noget problem.

14 dage senere ringer medlemmet og beklager sig over at det virker ikke mere.

Medlemmet bliver besøgt og der er nu møbleret rund i stuen sådan at Tvét er flyttet over til den modsatte væg, sådan at skærmen er imellem Chromecast enheden og modemet.

TV-skærmen hindrer signalet fra at nå fra modemet til Chromecasten.

Brug 5Ghz netværk fremfor 2.4Ghz.

5Ghz netværket er fremtidens netværk, og det har en større båndbredde, så du kan opnå hurtigere hastigheder.
Hvis du vælger fra kanal 100 og opefter, så sender modemet faktisk  med 5% ekstra styrke =  længere rækkevidde.

Wi-Fi er lige så hurtigt som kabel Internet

Det er helt forkert. Der er mange faktorer der gør at dit Wi-Fi signal begrænses. Har du en gammel enhed på dit Wi-Fi, nedsætts hastigheden til alle dine enheder så den kan nå og betjene den ældre enhed du har.

Eksperterne siger:
På et 2Ghz Wi-Fi netværk, er det normen at du kan opnå mellem 40-50Mbit under gode forhold
På et 5Ghz Wi-fi netværk, er det normen at du kan opnå  mellem 200-300Mbit under gode forhold.

Generelt:
Har du generelle spørgsmål til din Norlys forbindelse eller din aftale med Norlys, kan du finde de fleste svar under kundeservice. Ellers kan du kontakte kundeservice på telefon 7011 4040

Tekniske spørgsmål:
Har du tekniske spørgsmål eller problemer med din Norlys forbindelse, kan du kontakte kundeservice på 7011 4040, åbningstiderne kan du se ude til højre.

Wi-Fi i hele hjemmet

Alle hjem er unikke i både størrelse, form og materialer. Lige fra træ, mursten og skifer til beton og gips. Det kan gøre det svært for wifi-signalet at nå ud i alle hjørner af din bolig. Så hvordan undgår du svage wifi-zoner i dit hjem?

Med Internet Plus får du op til 4 wifi-enheder inkluderet. Så er du sikret en hurtig og stabil forbindelse og god wifi-dækning i hele hjemmet. Uanset hvordan dit hjem ser ud.

Læs mere om Internet Plus

Super-Wifi